Voorraden, echt wel nodig?

Ik heb graag voorraad in huis, dat is geen geheim voor iedereen die mij kent. Maar er zit wel een maximum aan. Het gevaar is dat bij een te grote voorraad dat je geen idee hebt van wat er nu precies in huis is en hoeveel je eigenlijk voor een paar maanden nodig zou moeten hebben. Bij velen is de vriezer propvol maar als ik zou vragen wat er nu precies in ligt denk ik dat veel mensen het nauwelijks weten. Ook het eindeloos inslaan van blikken en potjes pakjes en zakjes is echt niet nodig.

Ik eet niet graag voorbewerkte pakjes zakjes en blikjes dus bij mij vind je voornamelijk basisproducten, gewoon omdat het niet nodig is al die zakjes en pakjes, die ook nog eens veels te duur zijn tegenover zelf maken.  Over smaak en gezond heb ik het dan nog niet eens. Ook zijn de kosten in je budget veel hoger dan je denkt.

Voorbeeld een pak van die wereldgerechten kosten rond de 2,69 euro terwijl er nog niet voor een euro aan ingrediënten in zit, 300 gram rijst en een paar eetlepels bindmiddel en kruidenmix en vele suikers. Als je dit zelf uit je voorraadkast zou pakken rijst, bindmiddel, kruiden en specerijen dan ben  je en gezonder uit en voor nog geen euro klaar. Recepten zijn zeer snel te googlen en vaak makkelijker te maken dan je denkt en echt nauwelijks meer tijd nodig. Ook moet ik altijd lachen om wat je er nog allemaal bij moet pakken, ik noem het altijd doosjes gebakken lucht.

Tips voor de voorraadkast

  • Maak eens een lijstje van wat je echt gebruikt en je zal zien dat je van het een tekort komt en van het ander veel te veel hebt en het ook heel erg lang in je berging staat.
  • doe geen impulsaankopen omdat het toevallig in de aanbieding is en je het product normaal ook niet zou pakken
  • koop geen zakjes, pakjes, mixen

Wat ik altijd in huis heb:

  • witte bloem, maizena, (hiermee maak ik elke saus bindend)
  • gedroogde bonen, bizar goedkoper dan welk blik bonen ook. 3x goedkoper!
  • rijst in verschillende uitvoeringen, witte rijst, zilvervliesrijst, wilde rijst
  • gedroogde pastas, zelf maken is goedkoper maar kost veel tijd voor een groot gezin, wel veel lekkerder
  • tomatenpassata, tomatenpuree voor soepen en sauzen, in de zomer eigen ingemaakte flessen met tomatensaus
  • meelsoorten voor brood te bakken, gemiddeld kost een rijk gevuld brood om te bakken rond de euro, als je hetzelfde brood zou kopen bij de bakker betaal je rond de 2,50.
  • rozijntjes en ander gedroogd fruit voor in cakes, toetjes etc
  • havermout daar kan je de meest lekkere koekjes mee maken maar ook huisgemaakte granola en nog een miljoen andere lekkere gerechten
  • gedroogde gist voor broden en pizzadeeg
  • suiker
  • amandelgriesmeel omdat ze bij ons de pudding die ik zelf maak veel lekkerder vinden dan de Mona
  • goede aanmaaklimonade, coolbear bevat het meeste fruit
  • popcorn voor de lekkere gezonde tussendoor trek
  • flessen huismerk sparood, doe je daar een scheutje limonade bij dan heb je ook sinas en is 3x goedkoper dan een fles fanta
  • wat pakken sap
  • eieren, die vliegen er hier doorheen met de snelheid van het licht. Ik koop ze niet in de supermarkt maar bij de landwinkel of de boer dat kan soms op een tree eieren wel 3 euro schelen met de supermarkt als je losse doosjes koopt. ik betaal 3,50 voor 30 eieren maat L vrije uitloopeieren. Die kosten gemiddeld rond de 2 euro per 10 in de supermarkt
  • blikjes tonijn voor een snelle toevoeging in een salade
  • pakken volle melk huismerk, wij lusten geen melk  zo uit het pak maar gebruiken het in allerlei recepten en opgeklopt en warm in de koffie
  • specerijen, het liefst zo puur mogelijk dus zonder zout van Johny de boer of gehaald bij de toko of de Marokkaanse winkel. De supermarkt is er veels te duur mee en heeft doorgaans mindere kwaliteit
  • kruiden (uit eigen tuin drogen of zelf opkweken op de vensterbank, het loont!)
  • noten, rauw walnoten, gemengde, cashews deze koop ik in de aanbieding bij de Lidl en gaan in allerlei gerechten of even roosteren en met wat zout als snack
  • ingemaakte vruchten, jams, geleien gemaakt van seizoensgroenten
  • in de vriezer heb ik een lade voor ijsjes, groentes, fruit, vlees, en maaltijden en snacks.
  • in mijn koelkast staat ook altijd een extra voorraadje, daarin staat altijd 3 roomboter, 3 verse roomkaas, een lade voor :vleeswaren voor 1 week, vlees voor een paar dagen, kaas, een groente lade waarin alleen groentes liggen die er echt in moeten en dat zijn er niet zoveel sla als ik ze heb geplukt en gewassen spinazie en paddestoelen, en een lade met koude flesjes als water en een verdwaald biertje want wij drinken zelden alchohol, verder heb ik een plank met smeersels voor ontbijt jam en spreads, een plank voor de kaas en vleeswarenbox, een plank voor verschillende dingen schalen die afgedekt koud moeten staan bv en ook de yoghurt staat hier vaak, een plankje voor sambals, chutneys, zuur en andere aangebroken potjes met sausjes. in de deur staan flessen drinken en bovenin een vakje voor de roomboter en verse roomkaas

Maak niet al je basisvoorraden op maar zorg altijd dat je ze tussendoor aanvult om niet mis te grijpen.

Hoe bewaar ik voorraden:

  • Ik doe de meeste voorraden in glazen potten omdat ik dan een beter overzicht heb met labels uit de labelprinter
  • Deel je vriezer in secties in, zet met labels op elke lade als je die hebt welke categorie erin zit, zo heb je niet op 4 plekken boerenkool liggen of pakjes gehakt.
  • Kijk eerst in de vriezer voordat je het briefje maakt of je niet een maaltijd op moet maken omdat ze er al een tijdje in liggen. Ik houd daar altijd een dag in mijn weekmenu voor vrij, een kliekjes/vriezer dag
  • Maak in de voorraadkasten ook een vaste indeling voor overzicht , zo heb ik een plank voor pasta en een plank voor Aziatisch en een plank voor blikjes en potjes en een aparte kast in de schuur voor drinken waar het meteen al lekker koel staat. Hoeft het swinters ook de koeling niet meteen in.
  • deel ook je koelkast in secties in. Echt het werkt!

Maak een standaard in huis lijstje aan en kijk elke week als je het boodschappenbriefje gaat maken of je nog iets moet aanvullen.

En als je van de pakjes en zakjes af wil komen, volg dan voor vragen hoe je iets zelf kunt maken en  lekkere recepten mijn facebookgroep  Huisgemaakt

 

 

5 Comments

  1. Leuke blog om te lezen. Ik volg jouw principe wel. Wij hebben geen grote voorraad, maar alles staat eveneens gesorteerd, dat vind ik handig bij het opmaken van het boodschappenlijstje. Ik zet naast de naam ook de datum op de bewaardozen.

    Like

  2. Goed dat ik deze blog even ontdek! Ik heb een blog op de planning over m’n voorraadkast, maar dat scheelt me mooi een opsomming maken ;)… Goed gedaan Ingrid!

    Like

  3. Goede blog maar over eieren ben ik het niet helemaal eens en over brood ook niet… als ik hier naar de turkse bakker ga heb ik een grote tray eieren voor 2.50 euro en een heel brood kost 1.20 daar is niet tegen op te bakken 😉 nu snap ik wel weer dat het in de stad goedkoper is dan in een dorp dus hou mij ten goede

    Like

    1. De prijsverschillen zijn inderdaad enorm maar de kwaliteit vaak ook. In a’dam betaalbik voor een tree eieren inderdaad 250 en hier350 zijn het wel vrije uitloopeieren dat is waarschijnlijk meteen het verschil. Stad en platteland dat scheelt beide kanten op met duur en goedkoop. Het is niet anders.

      Like

Plaats een reactie