Aan de slag

Vakantie die zit er voor mij weer op, en wat ging het snel, dus weer aan de slag!  Vorige week nog een onverwacht uitje die betaald kon worden uit een genereuze gift van 2000 euro. 

Daar hadden we dan achteraf gezien makkelijk van op vakantie kunnen gaan maar ja dat kwam 3 weken te laat eigenlijk, want mijn vakantiedagen waren op. En heel stiekem vind ik dat niet zo erg, want nu kon ik het mooi deels doorsluizen naar het potje voor de motor om te laten maken en naar de onvoorziene kosten rekening die meteen een stuk meer op peil komt. 

Verder deze maand alle spaarrekeningen ook weer aangevuld en ik merk dat er een regelmaat komt in mijn uitgaves en dat ik echt bizar meer nadenk bij wat ik koop, vooral in de supermarkt dans ik makkelijker langs de schappen. Door het budgetteren van de boodschappen en het zakgeld wat ik mezelf toebedeel en vooral het daaraan houden gaat er nauwelijks meer geld de deur uit dan de planning aangeeft. En word er voor het eerst sinds jaren gespaard. De kreet had ik jaren eerder moeten doen galmt bijna dagelijks door mijn hoofd. Mijn 2e No-spend- maand is goed van start gegaan, de weken liggen qua uitgaves binnen het budget van 100 euro per week voor 4 personen en een hond. Na de schoolvakanties die eind augustus ophouden gaat het budget terug naar 80 euro per week, thuisblijvers kost nu eenmaal ook iets meer aan eten en drinken op de een of andere manier.

Wel moet ik vooral bij de puber op de rem duwen als hij graag met moeders mee gaat want die wil wel een terrasje hier en daar pakken met vooral lekkers. Dus met hem spreek ik van tevoren af wat we gaan doen ergens koffie drinken en later bv een broodje en neem broodjes mee voor als het niet genoeg is bij een dagje weg. Heel vroeger deed ik dat ook maar in de loop der jaren kwam ook bij mij het gemak kijken van ergens neerploffen en iets bestellen en dat hakt erin dus daar stel ik van tevoren een budget voor vast als we weggaan.

Wat ik doe als ik met de pubers op pad ga kan andere ouders met pubers misschien ook wel helpen dus ik maak even een klein rijtje:

  • ga niet winkelen, gewoon niet. Dat komt altijd uit op aankopen die onverwacht uit gaan vallen. Moet je toch vanwege te korte mouwen en halfgare broeken, kijk dan eerst eens bij de sale online, zo besteld bij alle grote ketens en ook zo in huis. Mijn favoriete online shops zijn Zalando, Adidas, Bol.com, Wehkamp, Bonprix, H&M. Laat de puber daar een verlanglijstje maken en geef hem of haar daar een budget voor. Sommige pubers hebben stoornissen en worden in winkels overprikkelbaar maar zien ook online door de bomen het bos niet meer.Leer ze dan samen de zoekfunctie te gebruiken en het verlanglijstje in te delen. Ook hier geldt overzicht maakt beslissen makkelijker.
  • als je een museumjaarkaart heb gebruik deze dan regelmatig, en nee die puber wil geen uren een museum in, maar is vaak wel bereidt om een bepaalde expositie te bezoeken die in zijn/haar interesse ligt.
  • wij gaan regelmatig naar Den Haag, met openbaar vervoer en een meereiskaartje op mijn voordeeluren kaart, onderweg gezellig babbelen, en aangekomen dan pakken we de bus naar Scheveningen en maken we een wandeling over strand of de boulevard naar de haven, 3,8 kilometer, en terug dan pakken we een terrasje voor een klein hapje met wat te drinken want onderweg hebben we dan al onze broodjes en flesje drinken op. Vaak ben ik dan maar net 15 euro voor 2 personen kwijt voor de lunch. Voor zo een dag stel ik een budget vast waar ik niet overheen ga. En s’middags gaan we terug via de stad, eerder uitstappen en even door de winkel straat heen waar we dan een beetje rondkijken maar tot nu toe zelden iets kochten, ook mijn jongen let meer op zijn geld, en we hebben samen ontdekt dat impuls aankopen vaak veel duurder zijn dan in de winkel. (in de winkel kijken we even snel bv online wat iets in verhouding dan kost) ook hij maakt daardoor steeds bewustere keuzes.
  • uitjes naar Bos, strand, fietstochtjes zijn niet duur, althans dat hoeft niet en toch ook heel erg leuk.
  • bezoek eens een onbekende stad samen en neem een uitgeprinte stadswandeling mee of haal deze bij de vvv en laat de puber navigeren haha die zijn daar echt beter in, en hebben geen leesbril nodig.
  • wees echt samen, dus geen telefoondingen doen terwijl je samen onderweg bent, in ons geval ik heb echt een praatkind dus wij kletsen erop los. Heb het over nieuws, vrienden, verwachtingen, maak fantasieen wat zou je doen als je een miljoen wint, of een onverwachte reis aangeboden krijgt etc.. maak het niet te zwaar en ga niet bekritiseren, kijk met open blik naar de gedachtengang van je kind, die hoeft niet perse bij de jouwe aan te sluiten, filosofeer.. afijn makkelijk gezegd maar zo doe ik het ongeveer.
  • kijk van tevoren even op internet rond wat er bv georganiseerd word in een omgeving soms zijn er leuke ambachtelijke markten of muziekfestijnen die gratis zijn bv Appelpop in Tiel, daar komen grote namen van Racoon tot De jeugd van tegenwoordig en is geheel gratis en erg gezellig, helaas kan je daar niet je drankje en je hapje meenemen want ze willen wel graag dat je dat daar koopt. Dus houd in je eigen provincie de evenementen kalender in de gaten daar staan vaak erg leuke uitjes op.
  • Volg samen een workshop, zo gaan wij een keer een workshop Bossche bollen maken doen. Dit kost wel iets maar samen een workshop volgen is echt heel leuk. Vooral in feestdagen periodes zijn er leuke workshops voor redelijke prijzen te doen. Eind deze maand is er hier bv een kunstroute waarbij je ook in kunt schrijven voor workshops die maar 10 euro kosten dat gaan we dus zeker doen.
  • maak een fietstochtje samen, of laat de hond uit, kleine momenten van samendoen is ook leuk.
  • plan een uitje samen in. Mijn ervaring is dat ze graag een tijdje van tevoren willen weten dat we samen weg gaan, dan komt dat niet in de knel met eventuele vakantiebaantjes en plannen met vrienden. Maar wees ook niet te vasthoudend erin, soms is hun bui er echt niet naar als het moment daar is of hebben ze toch in hun chaotisch puberbrein al iets anders bedacht ik laat het meestal aan het begin van de week even vallen als reminder, willen ze niet dan schuif ik het gewoon op.

    Plaats een reactie