No nonsens aankopen

De afgelopen weken ben ik vrij veel in steden geweest, ter ontspanning, even leuk een marktje meepikken, een stadswandeling maken en her en der een terrasje. Ik kan je vertellen het geld vliegt je portemonnee uit. Tenzij je een beetje oplet natuurlijk. Nu is het in mijn geval de kat op het spek binden als ik een kookwinkel in ga. Met mijn bourgondisch hart en mijn kook verslaving zit er dan zomaar een kookboek in je tas, een nieuwe bakvorm, en dat ene …….. (vul maar in)  wat je echt heel erg nodig denkt te hebben. En toch geven dit soort winkels mij ook veel inspiratie, ik neus in kookboeken en zie handige dingen die ik ook zelf kan maken zoals die mooie broodplanken en ophanglussen van leer.

Dus hoe loop je nu die winkel door zonder aankopen te doen waarvan ik als ik thuiskom denk “””dat was echt niet nodig geweest”‘” een paar tips heb ik wel voor je. En ik noem hier een kookwinkel maar vul gerust je eigen winkel in, van schoenenzaak tot trendy interieurwinkel je kunt ze overal toepassen.

 

  • Stel een dagbudget vast wat je mag uitgeven die dag, inclusief reis en parkeergeld, koffie, lunch en impulsaankopen. Het is niet reëel om te zeggen ”ik gaf maar 6 euro uit vandaag” als je reis 20 euro heeft gekost en de parkeerbon 8 euro was, dus bereken alles voordat je op pad gaat.
  • Pak geen, winkelwagentje, mandje of wat dan ook. Is het verplicht leg er dan je jas in of iets dergelijks. mandje meteen vol. Een mandje of wagentje dat lokt namelijk aan om dingen in te leggen. Met alleen je handen om iets te dragen pak je een stuk minder.
  • Als een verkoopster je benaderd met de vraag kan ik iets voor je doen antwoord je, ”nee dank u wel ik kijk even zelf rond.” Zo voorkom je dat ze met slimme verkooppraatjes je toch dat stuk lekkere zeep aanprijst, of die bank van 2000 euro. Is het een hardnekkige verkoper die achter je aan loopt, dan zeg je er achter aan, als ik u nodig heb dan spreek ik u aan. vriendelijk bedankt. Verkopers zijn erop getraind om rondkijkende mensen aan te spreken, ik kan het weten want was jaren verkoper in allerlei zaken, ze krijgen ook vaak commissie, denk aan de witgoed zaken.
  • als je dan toch iets hebt gepakt en vasthoud stel je zelf de vraag, heb ik dit echt nodig, als ik thuiskom ga ik het dan heel veel gebruiken, is het antwoord niet echt vol overtuiging ja leg het dan terug.
  • loop nog een rondje in de zaak en kijk kritisch naar je mandje of wat je in je handen hebt, kijk naar de prijs en of het binnen je budget valt die dag
  • ding af.. ga je naar een witgoed zaak omdat je echt een gerichte aankoop moet doen.. echt ding af. Zo betaalde ik nog nooit bezorgkosten en kreeg er dikwijls een paar tientjes af zeker als ik meerdere dingen nodig had. Maak het niet te bont, de verkoper is niet gek.
  • kijk terwijl je toch in de winkel loopt en dat mooie boek,jurk, schoenen etc. graag wil kopen, maar die 45 euro toch te duur vind, wat de online prijs is. Vaak is het online veel goedkoper.  Maak een verlanglijstje aan bij een online aanbieder en sla het even op met een screenshot. Kijk thuis of je het item nog steeds wil aanschaffen. Maar soms is het ook fijn om de lokale winkel te steunen door als ze bv ook een website hebben het in de winkel te bestellen en dan te laten bezorgen,  bij bv de blokker werken ze daar graag mee, het filiaal krijgt het item bij de omzet en je kunt het of laten bezorgen of afhalen.
  • neem contant geld mee en laat je pasjes thuis, of alleen het pasje mee waar je die dag mee kunt afrekenen.
  • geen creditcards meenemen, die heb je echt niet nodig. sowieso raad ik mensen af om een creditcard te gebruiken of een betaalpas te hebben met een mogelijkheid tot rood staan. Uiteindelijk moet je elke cent terug betalen hoe je het ook went of keert.
  • koop niets op afbetaling, de rente is enorm. Ik zie vaak in winkels bij grote aanschaffingen zoals meubels dat ze financieringsmogelijkheden bieden. Trap er niet in. Voor niets gaat de zon op, dus spaar nog even mooi verder voor die mooie bank, tafel of trouwjurk.

Tenslotte geniet van je winkel- of stadsdagje en ontzeg je niet alles. Plan een heerlijke cappuccino in en iets lekkers erbij. Als je helemaal niets van jezelf mag dan ga je geheid een keer volledig door je budget heen, want de verleiding is zeer groot. Heb je geen geld om te winkelen ga dan niet de stad in. Maak een wandeling in het park en neem je broodje en drinken mee maar ga niet de verleiding opzoeken.

 In Amsterdam kocht ik slechts uiteindelijk een blikje paprikapoeder hot  2.95, een lunch bij de Albert Heyn, heerlijk op een bankje opgegeten, voor 5 euro en een koffie bij de Italiaan. En de reis was 19 euro. 

Plaats een reactie